onsdag 22 juni 2016

Sommarfritids

Nu har det varit sommarlov i snart två veckor och på fritids har vi Sommarfritids. Inte för att någon har sagt att det skall heta så utan för att vi vill att det skall heta så och på så sätt markera att det här är viktig del av vår verksamhet.
Här på den här turistfyllda ön är det många föräldrar som säsongsarbetar och därmed är det relativt många barn som är hos oss rätt så många veckor under sommarlovet. Det är viktigt att också dom får känna sig somriga och det är upp till oss att se till att det blir så.




Den här veckan har vi plockat smultron och även blommor till midsommarstången. Imorgon skall stången kläs tillsammans med förskolan och så blir dans, sång och lek. Midsommarlunchen serverades idag (Bu till köket!) men melliset blir i alla fall midsommaraktigt med jordgubbar och grädde.
Vi har nära till bad i sjö och hav, möjlighet att besöka olika aktiviteter i Visby och på landet, till exempel "Öppen gård". Dörrarna står öppna och barnen kan "flyta" ut och in nästan som dom vill.
Sommarlovsprogrammet visar vi efter lunch (Tack och lov för Play!) och blir till en stunds lunchvila för de som vill det. Och så måste vi komma ihåg att plocka vår vinbär när dom har mognat!
Själv jobbar jag drygt en vecka till innan det är dags för min semester men jag är nästan lite sugen på att jobba några dagar för att vara med barnen på Idrottens dag i Almedalen samt ta med dom på orientering (3-dagars tävling) i våra smultronskogar.
Men det är klart... jag behöver ju också vara sommarledig.

Smultronkorten har tagits av min arbetskamrat Sandra Molthon och hon har givit mig lov att använda dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar