lördag 11 juni 2016

Ett annat liv - sista bildlektionen med fyrorna

Våra fyror på skolan har jag följt sen både jag och dom var nya på skolan. I förskoleklassen var vi mycket ute i naturen,pysslade och målade och sedan har jag träffat dom en gång i veckan för undervisa i bild.
Sista arbetsuppgiften med mig blev för dom att tillverka ett tittskåp med inspiration av filmen "Ett annat liv" där Anders Lundin berättar om och dyker med sin kompis som bor i Nya Guiena.

http://www.svtplay.se/video/5355796/ett-annat-liv/ett-annat-liv-avsnitt-1
(Filmen finns där till och med den 14/6 så skynda på att se den.)

Vi startade i början av vårterminen, sedan fick vi göra ett uppehåll på tre månader eftersom jag deltog i smärtrehablitering och därefter var det bara försöka återfå inspirationen för att slutföra. Det är lite knepigt att slutföra arbeten tillsammans med eleverna när jag endast träffar dom 70 minuter varje fredag. Det var lättare förr när jag jobbade som klasslärare och bland annat kunde använda lektionerna till att göra färdigt arbeten som eleverna blivit efter med till exempel vid sjukdom och ledigheter.





Här är några av tittskåpen.
Vi använde oss skokartonger som först grundades med vit akrylfärg och sedan målade eleverna i valfria färger både inuti och utanpå. Eleverna gjorde sedan fiskar och korallrev av trolldeg, stenar, piprensare, papper, akrylfärg, vattenfärg och tuschpennor.
Det viktiga var att fånga de olika färgerna i korallreven och på fiskarna samt att placera allt innehåll i skåpet så att det blev en tredimensionell effekt.

Nu är det dags för eleverna att börja femman och det är mycket som skall hinnas med i ämnet fram till dess att det är dags för betygsättning samt att jag på grund av mina ledbesvär inte längre kan undervisa eleverna i den andra delen av skolan än den jag arbetar mest i. Sen är det ju så att mitt arbete på fritids är min huvudsakliga sysselsättning och då går det alldeles för mycket tid åt till förberedelse och efterarbete av lektionerna för att jag skall kunna hinna med mitt fritidsarbete på ett sätt som jag känner mig nöjd med.
Så nu hoppas jag det blir "Ett annat liv" för mig också till nästa läsår med mindre skola och mera fritids.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar