torsdag 17 oktober 2013

Fritidsfrökens nya arbetsveckor

Jag är väl egentligen ingen riktig Fritidsfröken utan mera en Fritidslärare. Jag är ingen utbildad fritidspedagog men jag har utbildning till både fritidsledare och grundskollärare och min erfarenhet av att arbeta med barn är lång och mångsidig.
För drygt tre år sedan beslutade jag mig för att inte fortsätta som lärare och tog klivet över till fritidsverksamhet. Det känns bra och jag ångrar mig inte. Framför allt för att jag i arbetet på fritids kan få vara mera fri i tanke och handling än som lärare i skolan. Får vara mera kreativ helt enkelt!
Sedan höstens skolstart undervisar jag dock årskurs 2 och 3 i bild. Bild är ett av mina ämnen och det är bara roligt och helt ok för mig.
Men, men ... så är det tråkigt nog att jag har blivit en gammal tant med en massa krämpor som diskbråck och artros. Värken är konstant och gör mig så trött att jag just nu är jag sjukskriven 25% och arbetar sex timmar per dag. Det innebär att det mesta av min tid på jobbet består av mina administrativa arbetsuppgifter, lektioner och skolfritids (samlad skoldag). En morgon i veckan öppnar jag och gör frukost och resten av tiden är det "vanligt fritids". Det känns som det blir alldeles för lite av det "vanliga fritids" och det tycker jag är tråkigt. Därför känner jag mig mera som en Fritidslärare än en Fritidsfröken.
En svår ekvation att lösa och jag inser att det bara att gilla läget så länge som kroppen håller på med att trilskas.

Plommonspel
Till exempel har jag alldeles för lite tid att pyssla och måla med barnen på eftermiddagstid.
Plommonspelet ingår vårt tema Hösten - Skördetid. Vi har sparat plommonkärnor som har fått torka, barnen har målat ena halvan av kärnorna och sedan lackat dom. Varje barn har sytt sin egen spelpåse där kärnorna tillsammans med bruna bönor och spelreglerna förvaras.

Ingrid gör Plommonspelen med barnen.
Bilden har jag lånat från fritids blogg och är fotat av Anneli.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar