onsdag 14 november 2012

Fritidspedagogernas rikskonferens - Vi och dom?

Vi var där, jag och Caroline från Fole, trots att vi har fel utbildning för att vara anställda som fritidspedagoger. Vi vågade! Skämt åsido...
Vi är mycket nöjda med att få deltaga och vi fick nog båda två en del nya kunskaper för att kunna förbättra vårt kvalitésarbete på våra fritidshem. Själv vill jag lära mig så mycket som möjligt om hur man skall tänka och arbeta på fritids.

Malin Rohlin inledde med en intressant föreläsning om fritidshemmens historia. Hon berättade att de första fritidshemmen startades för mer än 100 år sedan och hette då "Arbetsstuga". Avsikten var att barnen som inte hade någon tillsyn och sprang omkring på gatorna och snattade och ställde till bråk istället för detta skulle sysselsättas efter skoltid med att arbeta.
1943 föreslogs att "Eftermiddagshemmen" (som fritids hette då) skulle föras över till skolan för att bland annat bedriva läxläsning. Men året efter sansade sig politikerna och tog bort fritids från skolan samt bestämde att verksamheten skulle inriktas på social utveckling.
Så dagens förslag om läxläsning på fritids är ett helt oreflekterat 1940-tals förslag som inte alls, enligt Lgr 11, hör hemma på nutidens fritidshem.

Lars Andersson berättade om offensiva fritidshem. Vi har tidigare haft förmånen att få lyssna på honom tidigare men det var bara intressant att få lite repetition av det vi hade hört tidigare.

Mauno Korpela från Motala kommun redogjorde för kommunens satsning på fritidshemmens kvalitétsarbete. En av de viktigaste delarna i satsningen var att personal skulle få bättre självförtroende och våga visa sin verksamhet utåt samt att vara stolta över sin arbetsinsats.

Efter lunchen valde vi att lyssna på hur fritidshemmet Hjorten från Falkenberg arbetar med nå ut till föräldrar, barn och pedagoger med vad som händer inom fritidshemmets väggar. De arbetar med blogg, mail och facebook och visar bland annat vilka förmågor som barnen/barnet har tränat under dagens lek. Förslag från en i publiken var att stärka sitt arbete ytterligare genom att visa fritidspedagogens roll i lärandet.
Jag tyckte att redovisningen var intressant och jag tror att vi på vårat fritidshem skulle kunna öka vårt kvalitétsarbete och vår kommunikation ytterligare med hjälp av Hjortens "tänk".

UR var på plats och berättade som sin verksamhet. Vi har tidigare tittat på UR-programmet "Friare kan ingen vara" men det finns mera att använda sig av i utvecklingsarbetet.

Till sist var det dags för interaktiv teater om en vardaglig situation på fritids som lockade till många igenkännande skratt.

"Vi och dom" hördes flera gånger under dagen och det förvånade mig att det fortfarande lever kvar.
Kanske är jag naiv och ser inte verkligheten men eftersom jag står med en fot i varje "läger" så har jag inga problem med "vi och dom".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar