söndag 24 augusti 2014

Kunskapsobservationer på fritids

En av våra nya småkillar i förskoleklassen har de senaste veckorna vid olika tillfällen imponerat stort på mig med sina matematiska förmågor.
När han häromdagen hoppade omkring på en stylta stannade han till och frågade mig:
- När är det buss?
- Om en timme, svarade jag.
Han fortsatte att hoppa en stund, stannade sedan till och frågade mig igen:
- Hur lång tid har det gått?
Jag tittade på klockan och svarade två minuter. Han funderade en stund och sa sedan:
- Då är det 58 minuter kvar till bussen. För en timme är ju 60 minuter och 60 minus 58 är två.

Jag har berättat om mina observationer för hans fröken. Det är inte bara matematikkunskaper som vi på fritids berättar om utan även om allt som har betydelse för lärarens kunskap om elevens utveckling inom olika förmågor. Det tycker jag är en viktig del av vår verksamhet och rolig dessutom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar