torsdag 5 september 2013

Lekar med skogskatten "Mini"

För något år sedan, precis innan jag hade insett att jag inte kunde fortsätta undervisa i idrott, hade jag beställt tre nya idrottsböcker från SISU varav en av böckerna handlar om hur man kan träna olika förmågor utomhus med hjälp av sagan om Mini.
I boken är Mini en lokatt och hennes vänner och ovänner är bland annat djur som inte finns här på ön så jag har "skrivit" om sagan lite för att istället få med gotländska djur. Till varje lek finns en kort berättelse och tillsammans med förskoleklassen och åk 1 har vi provat på Snorkull med det förkylda rådjuret och idag Brevbäraren med den kloka ugglan.
Den sist nämnda leken är en gammal lek som jag har lekt med barn tidigare och den helt suverän som träning av motorik, kondition och rumsuppfattning.
Vi fortsätter leka utomhus på skolgården och i våra två ängen på skolfritidstid varje torsdag och så småningom skall vi ta oss ner till vår Kojskog där vi tillsammans skall bygga vindskydd och leka.
Alltid lika kul att vara ute med barnen!

http://www.bokus.com/bok/9789186323172/trana-med-roliga-lekar-utomhus/

1 kommentar:

  1. Tack för tips om byte av webbläsare på vår blogg, det hjälpte.
    Ha det gott.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera