fredag 31 maj 2013

Samskapande

Idag skapade jag och en av flickorna i förskoleklassen en sommarmålning med en utslagen björk, blommor och fåglar. Det blev en riktigt fin målning vi skapade tillsammans.
Avsikten var från början att jag skulle måla en bild att ha som exempel på hur eleverna kan göra när de vill måla naturmotiv. Jag svampade en bakgrund med en ljus himmel, en mörk skogkant och en grön äng och lät den torka till idag. Målade sedan en björkstam nerifrån och upp så att det mesta av färgen i penseln hamnade i stammen och att resterna blev till grenar och tunna kvistar.
När jag sedan blandade ihop olika gröna nyanser för att klä björken med löv kom eleven till mig och föreslog hur jag skulle måla blommor på ängen. I samma ögonblicka bad hon mig att få måla blommorna så medan jag fortsatte löva björken med små penseltryck målade hon fina cerisfärgade blommor och fåglar flygande i skyn.
Vi blev mycket nöjda båda två och jag kände mig otroligt nöjd med vår samskapande stund.

Ps Blev inget foto på bilden. Eleven fick ta med sig den hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar