lördag 6 april 2013

Offensiva fritidshem och/eller Genus?

Lite påfyllning är aldrig fel och häromdagen fick vi höra Lars Andersson berätta vidare om Offensiva fritidshem (första delen lyssnade vi på för ett år sedan) och därefter lyssnade vi på Ingemar Gens som pratar om genusvetenskap.
Att arbeta med Offensiva fritidshem är ett sätt att se på verksamheten med vetenskapliga ögon och det samma gäller Genus. Kan vi arbeta med båda förhållningssätten samtidigt? Mina första tankar var att det borde kunna gå om vi använder Lars Anderssons sätt som grund med vissa genusjusteringar. Men, nej, det var något i den tanken som inte gick ihop och nu förstår jag vad det är som felar.
- Förläsarnas syn på den FRIA LEKEN!
När Lars Andersson hyllar den fria leken som den var förr i tiden med fotbollsspel och lek på bakgårdar fritt från vuxna som styr pratar Ingemar Gens om att den fria leken permanentar könsrollerna. Säkert har båda rätt men i bådas syn på den Fria leken finns sådant som jag inte håller med om och till och med inte helt känner igen nu för tiden.
När vi vuxna inte har koll, hur blir det med utfrysningen och mobbingen som så lätt uppstår i skymundan? Är det så bra att killarna slåss för att lösa sina meningsåtskillnader?
Gens förläsning och bilder känns lite föråldrade. Jag kan inte tänka mig att det nu för tiden finns pedagoger som struntar i flickorna som vill spela bandy för att de inte kan eller att vi dukar fram fingervirkning och teckningspapper och pennor åt flickorna. Eller att endast killarna bygger med lego och flickorna endast lägger pärlplattor. Eller att killar bara väljer killar och tjejer bara väljer tjejer.
Har det verkligen inte hänt något sedan 70-talet?
Det finns många synpunkter om den fria leken och genus att hitta på nätet. Jag har läst en del men jag hoppar snabbt över genus- och feministhatares inlägg som inte tillför debatten något annat än okunskap.
Eller i alla fall så ... Tysta tankar kan vara värt att läsa: http://tystatankar.com/2011/05/17/ingemar-gens-och-den-fria-leken/

En intressant åsikt från Gens: Varför skall mäns höga löner vara något att sträva efter? Vore det inte bättre att sänka manslönerna till kvinnolönernas nivå? Hela världens ekonomi kommer att braka ihop om allt går ut på att konsummera mera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar