fredag 10 augusti 2012

Arbetskläder tack!

Funderar på varför det bara är vissa yrkesgrupper som får arbetskläder av sina arbetsgivare.
För ett tag sedan blev det ett himla rabalder om en kommunal förskola som ordnade sponsrade ytterkläder av en privat firma. Det är inte billigt att behöva skaffa sig ytterkläder för både arbete och privat.  Något "pucko" ringde in till Radio Gotland och tyckte att det var fel eftersom "dom har ju valt att jobba med barn".
De flesta väljer vad de vill jobba med och många får kläder anpassade till arbetsuppgifterna. Men inte vi. När man sedan inte ens kan få ett engångsförkläde för att skydda sina kläder i samband med lunchdisken känner jag att jag är mycket trött på att behöva nöta på min skrala kassa för att behöva köpa kläder, skor och stövlar som passar till alla våra olika arbetsuppgifter.

Förr i tiden fick fröken åtminstone ett förkläde!
Den nytvättade tröjan var nergeggad med lingonsylt och brunsås och det är bara att tvätta den igen. Förresten spelar det ingen roll eftersom den är så gott som söndertvättad men resten av min tid inom barnomsorgen och i skolan blir det mina trasiga mjukisbyxor och mina gamla t-shirts som får duga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar