När det sker någon händelse på fritids kan man välja sitt agerande utifrån A=Farligt för eleven, andra elever eller andra skador som kan uppkomma, B=Behöver tränas samt C=Inte värt att "ta strid för".
Lars Andersson berättar om en strategi där man sorterar in händelser i
olika korgar. I korg A hamnar det som kan orsaka skada på människor eller saker.
I korg B hamnar uppövandet av färdigheter. I korg C lämnas saker som inte är
värda att ta ett utbrott för.
– Vissa saker är inte förhandlingsbara och då får man
vara beredd på att ta ett utbrott. Barnet får inte skada sig själv, andra eller
saker, där går en klar gräns, säger Lars Andersson.
Klipp från Lärarnas Nyheter.
När jag känner mig osäker på hur jag skall förhålla mig i en situation kan jag enkelt kolla med mina kollegor i vilken korg det uppkomna problemet skall läggas i. Det räcker med att vi säger A, B eller C och vi förstår varandra direkt!
Klipp från Lärarnas Nyheter.
När jag känner mig osäker på hur jag skall förhålla mig i en situation kan jag enkelt kolla med mina kollegor i vilken korg det uppkomna problemet skall läggas i. Det räcker med att vi säger A, B eller C och vi förstår varandra direkt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar